B12: supplement

b12

B12 is een belangrijke vitamine voor het zenuwstelsel en voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig voor het transport van zuurstof in het lichaam.

Wanneer je vegetarisch of veganistisch eet wordt er vaak beweerd dat je onherroepelijk een tekort aan vitamine B12 zult krijgen, want ‘dat zit alleen in dierlijke producten’. Vitamine B12 wordt echter niet aangemaakt in het vlees of spierweefsel van een dier, het is afkomstig van bacteriën in zijn of haar lichaam. Het vlees is dus niet de bron, maar de drager.

B12 komt voor in zeer mineraalrijke grond. Onze eerste voorouders waren planteneters en aten hun voedsel ongewassen. Zo kregen zij voldoende B12 binnen. In deze tijd van uitgeputte, vervuilde gronden is er nog maar weinig B12 te vinden in de grond, de planten en in de dieren.

Dieren in de veeindustrie halen geen B12 meer uit de grond omdat ze nog maar zelden buiten komen en als ze al buiten komen is het nog maar een verwaarloosbare hoeveelheid wat zij op natuurlijke wijze binnen krijgen. Hoe komt de B12 dan in hun lichaam? Het wordt toegevoegd aan hun voer, jawel, net als bij veggies / vegans komt de B12 van een supplement.

Dierlijke producten consumeren voor de B12 is dus onzin. De enige manier waarop de moderne mens tegenwoordig een juiste hoeveelheid B12 kan binnen krijgen is via een goed supplement, net als het vee.

Het eten van vlees is dus niet noodzakelijk om B12 binnen te krijgen. Wat je wel binnenkrijgt is ongezonde cholesterol en verzadigde vetten, die bijdragen aan een hoger risico om degeneratieve ziektes te ontwikkelen zoals een hart- en vaatziekten, beroertes, kanker etc. Bovendien bevat vlees antibiotica, hormonen en nog veel meer rommel waar je niet op zit te wachten. En een supplement B12 dus. Gezond? Ik dacht het niet…

Veel mensen, veganisten, vegetariërs én vleeseter hebben een, soms ernstig, B12 tekort. Met name mensen boven de 50. Vaak is het probleem dat het lichaam B12 niet of slecht opneemt. B12 haal je niet uit dierlijke producten en ook niet uit plantaardig voedsel, of je moet het ongewassen van gezonde bodem eten wat niet waarschijnlijk is.

Het is dus voor iedereen belangrijk om eens in de zoveel tijd het B12 niveau te laten controleren. Vaak worden klachten niet herkend als zijnde B12 tekort, maar afgedaan als onbelangrijk of er wordt aangenomen dat er een andere, minder serieuze oorzaak voor de klacht is. Huisartsen zijn helaas niet allemaal even goed thuis is de wondere wereld van vitaminen en mineralen waardoor mensen soms onnodig lang blijven modderen met hun gezondheid.

Klachten die kunnen ontstaan bij een vitamine B12-tekort:

Neurologisch:

  • Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op “watten” lopen, uitvalsverschijnselen
  • Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
  • Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
  • Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen
  • Verminderde pijnbeleving, fijne motoriek, reuk en smaak

Psychisch (neuro-psychiatrisch):

  • Depressie, nervositeit, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, gedragsveranderingen, apathie
  • Dementie, verwardheid
  • Psychose, paranoia, hallucinaties

Overig:

  • Spierpijn en krachtsverlies
  • Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond
  • Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte
  • Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies
  • Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn
  • Gewrichtsklachten
  • Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Bleekheid van de huid
  • Het koud hebben
  • Impotentie
  • Onvruchtbaarheid
  • Haaruitval
  • Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien
  • Darmklachten
  • Incontinentie en/of vaak plassen
  • Hoofdpijn
  • Abnormale reflexen
  • Spiertrekkingen en spierkrampen
  • Oorsuizen

Er zijn diverse supplementen op de markt, de één beter dan de ander. Bij een ernstig tekort of zeer slechte opname van B12 kun je bij de huisarts injecties toegediend krijgen.

Monique (05-04-2019)

Advertenties

4 reacties op ‘B12: supplement

  1. Het is helemaal waar …..mijn ouders waren vanaf hun jeugd vegetariër het was toen nog niet bekend dat het tekort aan b12 verschillende van hun klachten daardoor kwam . Ze zijn beiden wel over de 100 jaar geworden .
    Ikzelf ben nu 80 jaar en slik al jaren B 12 eet mijn hele leven al vegetarich ..maar voor het slikken van B12 had ik wel wat klachten die genoemd worden.

    Liked by 1 persoon

  2. Er zijn zoveel merken b12 kan iemand mij vertellen welke ik het beste kan nemen. Als ik bij een drogist of kruitvat ben zie ik door de bomen het bos niet meer.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s